Haken

Tips & trics: franjes!

Zoals op mijn Instagram waarschijnlijk al duidelijk is geworden ben ik gek op het maken van omslagdoeken! Het haakt heerlijk weg zonder al te veel moeite en na zo’n groot project heb ik altijd een heel voldaan gevoel. Persoonlijk vind ik een omslagdoek niet af zonder franjes. Vandaag mijn tips & trics!

Voordat je kan beginnen met het bevestigen van de franjes moeten alle losse draadjes geknipt worden. De lengte waarop je de draadjes knipt hoeft niet vast te staan, want je kan de franjes nog korter knippen indien je ze te lang vindt. Toen ik net begon met haken knipte ik 1 draadje op de lengte die ik in gedachte had en legde deze langs de bol om de draadjes op maat te knippen. Zo precies als ik dacht te knippen zo’n lengteverschil hadden de draadjes van het begin met het eind van het knippen!
TIP: als je draadjes gaat knippen, knip dan 1 draadje op maat en leg daar een knoopje in. Gebruik vervolgens altijd deze als maat, zodat de werkelijke lengte niet veel kan verschillen!

Als je een heel aantal losse draadjes hebt geknipt ga je door met het vastknopen tot een franje. Hoeveel draadjes je per franje doet is geheel eigen keuze, zelf gebruik ik meestal tussen de 3 en 5 draden.
Er zijn verschillende manieren om een franje vast te knopen. De eerste is door het maken van een lus en de uiteindes daar doorheen te halen (zie onderstaande afbeelding).

13592794_10210146102075118_3708545449405298449_n
13606674_10210146102115119_485891558585442645_n

Persoonlijk is dat mijn minst favoriete manier. Je moet goed opletten dat je bij elke franje de draden dezelfde kant op doorhaalt anders zit de knoop niet overal gelijk. Ook kost deze per franje (en dus helemaal per omslagdoek!) veel meer tijd om alle draden gelijk te krijgen. Bovendien heb ik het gevoel dat bij de 2e methode de franjes veel vaster bevestigd zitten.

De tweede manier om franjes te bevestigen is ‘gewoon’ knopen. Je haalt de uiteindes van alle draden door je omslagdoek, vouwt ze naar de andere uiteindes en legt er een knoop in. Deze kan je redelijk strak aantrekken en is vrij snel te doen. Daarom geef ik de voorkeur aan het vastknopen van mijn franjes!

13532993_10210146101835112_5598362229988225021_n

Ik hoop dat je wat hebt aan de tips!
Mocht jij andere tips & trics hebben hoor ik die natuurlijk ook graag!

Toon jouw omslagdoeken op de Facebook Hip Met Draad of op Instagram met @hipmetdraad!

 

Geef een reactie

